Vermogend Nederland loopt niet te koop met z’n privé-jets. Het kostte wat gepuzzel, maar Z24 zocht uit wie welke luxejet bezit.
Belachelijke verspilling van geld zeggen sommigen, pure tijd- en geldwinst zeggen anderen.
Los van de discussie of je je met privéjets moet laten vervoeren, is er nog de vraag of je er dan een moet huren of beter zelf kunt kopen.
Volgens de industrie is het bij meer dan 200 vlieguren goedkoper om een eigen toestel te kopen, dan om er steeds een te moeten huren.
In Nederland lijkt het in ieder geval not done om een eigen jet te hebben. Men loopt niet echt te koop met zijn Falcons en Cessna’s.
Vliegtuig Philips
Bijvoorbeeld Philips. In het luchtvaartregister staat het bedrijf als eigenaar van de Dassault Mystère-Falcon 900 met als registratienummer PH-ILC. Maar op de vraag wie er met het privé-vliegtuig mogen vliegen en of het klopt dat er een tweepersoonsbed in zit, antwoordde een woordvoerder dat Philips helemaal geen eigen toestel heeft.
Pas in tweede instantie wilde het bedrijf toegeven dat er inderdaad een toestel is, maar dat Philips slechts gedeeltelijk eigenaar is en dat er ook anderen in kunnen vliegen.
Luchtvaartregister
Want hoewel alle vliegtuigen geregistreerd staan in het openbaar toegankelijke Nederlands luchtvaartregister, is dit minder geschikt om erachter te komen wie in wat voor toestel vliegt.
Ten eerste is er de enorme hoeveelheid gegevens. In het register staan alle luchtvaartuigen, 2743 in totaal. Variërend van eenpersoonsoldtimer en luchtballon tot zakenjet.
Daarnaast lopen bedrijven en personen niet te koop met hun toestellen. Slechts een enkele onderneming is onder eigen naam in het luchtvaartregister te vinden. Zo heeft de Franse juwelen- en horlogemaker Cartier Europe twee Cessna Citation 680’s, bezit offshore supplier Heerema een Cessna 550 en heeft softwarebedrijf Exact een eigen Cessna Citation.
Registratie in Bermuda
Ook Shell heeft een vloot, van drie zakenjets. Waaronder twee Falcon 900EX Easy uit 2005. In 2006 werd een Gulfstream V uit 2001aan de vloot toegevoegd.
Deze drie staan echter niet in Nederland, maar in Bermuda geregistreerd. Een woordvoerder noemt certificering en een hogere verkoopwaarde hiervoor als reden.
Beheermaatschappij
De meeste andere eigenaren zijn niet zo open als het hun jet betreft. Daarom staan de vliegtuigen niet op naam van de eigenaar, maar op die van het bedrijf dat het toestel in beheer heeft. Dat komt omdat alleen de houder van het toestel in het openbaar toegankelijke gedeelte van het register vermeld staat. Met de houder wordt degene bedoeld die de luchtveiligheid van de jet garandeert, en verantwoordelijk is voor het onderhoud.
Veel eigenaren van vliegtuigen brengen hun toestel onder bij een zogenaamde beheermaatschappij, die het onderhoud verzorgt, maar het toestel ook doorverhuurt. De beheerbedrijven zijn in het bezit van een Air Operator’s Operation Certificate (AOC), wat betekent dat tegen betaling passagiers vervoerd mogen worden.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
Registratienummers
Wie denkt te weten van wie een bepaald toestel is, kan bevestiging krijgen dankzij de registratienummers. Bij het registreren van een vliegtuig mag de eigenaar namelijk de laatste drie letters zelf kiezen. Zo is het registratienummer van het toestel van vastgoedtycoon Chris Thünessen PH-CHT en dat van John de Mol PH-EDM, van Endemol.
Hoewel het luchtvaartregister de gegevens niet publiceert, zijn de eigenaren van de toestellen wel bekend bij de inspectie Verkeer en Waterstaat.
Leasemaatschappijen
Een groot deel van de vliegtuigen is in handen van leasemaatschappijen. De twee grote spelers in Nederland zijn GE Capital en Fleet Lease, eigendom van Dik Wessels, de man die Volker Wessels van de beurs haalde. Wessels heeft ook nog een eigen toestel, een enorme Dornier 328-100, dat tevens door de Nederlandse regering wordt gebruikt.
Toestellen op naam van een leasemaatschappij zijn moeilijk te achterhalen, als eigenaar van het vliegtuig staat de leasemaatschappij geregistreerd.
Bij de overige jets is het even graven, maar dan komen de vastgoedmannen, investeerders en andere vermogenden tevoorschijn.
Registratie | Toestel | Bouwjaar | Bedrijf | Eigenaar |
PH-ANO | Cessna 560 XL | 2007 | Pagasos Holding | Geert Ensing |
PH-BPS | AMD-BA Mystère-Falcon 20 F5 | 1974 | Homburg Industries | Richard Homburg |
PH-CHT | Dassault Falcon 2000EX | 2004 | Metterwoon BV | Chris Thünnessen |
PH-CIJ | Cessna 680 | 2008 | Cartier Europe | |
PH-CJI | Cessna 560XL | 2000 | Uniwest | Cornelis Westdijk |
PH-CMW | Cessna 525 | 2006 | Uniwest | Cornelis Westdijk |
PH-DLN | Piaggio P.180 II | 2008 | Bibiana Beheer | Fred van Delft |
PH-DRK | Cessna 560XL | 2002 | Global Corporate Jets VOF | Andrew van der Mark/Steven van der Tuin/Alexander Oet |
PH-DRS | Cessna 560XL | 2008 | DSB Beheer BV | Dirk Scheringa |
PH-ECI | Cessna 525 | 1999 | Ypsilon | Eduard Hagens |
PH-ECL | Cessna 525A | 2002 | Exact Nederland | |
PH-EDM | Dassault Mystère-Falcon 900 | 2001 | Talpa Service | John de Mol |
PH-EVY | Dornier 328-100 | 1998 | Elas Professional Services | Pieter Schouten |
PH-FIS | Cessna 525 | 2003 | KNSF Flight Services | Rolf Visser |
PH-FJK | Cessna 525B | 2008 | Citadel Enterprises | Frits Kroijmans |
PH-HMA | Cessna 550 | 2001 | Heerema Vliegbedrijf | |
PH-HRK | Piaggio P.180 II | 2006 | A. van Herk Holding BV | Aat van Herk |
PH-ILC | Dassault Mystère-Falcon 900 | 1996 | Koninklijke Philips Electronics | |
PH-LCG | Dassault Mystère-Falcon 900 | 1995 | Nemerlaer Holding | Roger Lips |
PH-LSV | Dassault Mystère-Falcon 50 | 2002 | Verwelius Bouwgroep | Bert Verwelius |
PH-MFX | Cessna 650 | 1994 | Nemerlaer Holding | Roger Lips |
PH-MHM | Cessna 560XL | 2008 | Homburg Industries | Richard Homburg |
PH-NDK | Dassault Mystère-Falcon 900 | 2000 | Rapmphastos Investment | Marcel Boekhoorn |
PH-RID | Cessna 680 | 2008 | Cartier Europe | |
PH-RSA | Cessna 560XL | 2000 | Uniwest | Cornelis Westdijk |
PH-SOX | Dornier 328-100 | 1995 | Reggeborgh Investment | Dik Wessels |
PH-TCN | Piaggio P.180 | 2004 | TCN BV | Rudy Stroink |
Prijzen en types
Naam | Aanduiding | Prijs per mei 2008 in dollars |
Cessna Citation 1 | Cessna 525 | 4,8 miljoen |
Cessna Citation 2 | Cessna 525 A | 6,4 miljoen |
Cessna Citation 3 | Cessna 525 B | 7,5 miljoen |
Cessna Citation XLS+ | Cessna 560 XL | 11,9 miljoen |
Cessna Citation Sovereign | Cessna 680 | 17,1 miljoen |
Dassault Falcon 2000EX | Vanaf 28 miljoen | |
Dassault Mystère-Falcon 900 | Vanaf 35 miljoen |
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl